Dyslexie is een leerstoornis die zich kenmerkt door een hardnekkig probleem in het aanleren van accuraat en vlot lezen en/of spellen op woordniveau dat niet het gevolg is van omgevingsfactoren en/of lichamelijke, neurologische of algemene verstandelijke beperking (Stichting Dyslexie Nederland, 2016). Dyslexie is niet te ‘genezen’ of te verhelpen met meer onderwijs. Door passend onderwijzen en passend examineren komen we tegemoet aan de onderwijsbehoefte van de student met dyslexie. Afspraken maken over het gebruik van hulpmiddelen en compenserende maatregelen is daarom noodzakelijk.

Doel

Aan het eind van de scholing is een docent en /of studentcoach op de hoogte van diverse begeleidingsmogelijkheden en hulpmiddelen. Deze kunnen worden ingezet tijdens de lessen, de stage, op de werkplek, bij voortgangstoetsen en examinering.

Werkwijze

De inhoud van deze workshop:

  • Wat is dyslexie?
  • Gevolgen voor de student
  • Aanpassingen in het onderwijs
  • Aanpassingen bij toetsing en examinering

Interesse?

Neem voor de mogelijkheden contact op met Pauline Krauss, manager CvS.