Je student begeleiden naar een nieuwe keuze

Er kunnen verschillende redenen zijn dat een student een nieuwe opleiding moet of wil kiezen. De resultaten zijn slecht, de opleiding is te moeilijk gebleken of de verwachtingen vooraf zijn niet uitgekomen. In de meeste gevallen levert het een gevoel van teleurstelling op bij de student. Je zult als studentcoach meestal de eerste persoon zijn om te signaleren en te bespreken met de student hoe deze situatie mogelijk is ontstaan. Het is belangrijk dat er ruimte is voor de negatieve gevoelens maar ook dat je perspectief kunt bieden en je geloof in een nieuwe passende(r) studiekeuze.

De student zal tijd nodig hebben om de oude keuze los te laten (rouw) en daarna pas open staan voor (hulp bij) het maken van een nieuwe keuze. Waar veel studenten al een idee hebben of met ouders al snel tot een nieuwe keuze komen, hebben veel andere studenten een steuntje in de rug nodig. Hiervoor hebben we op Check it de Studiekeuzemodule ontwikkeld. In een aantal stappen ontdekt de student nieuwe mogelijke opleidingen en leert hij om deze volgens een aantal handige methodes te onderzoeken. Met als einddoel een nieuwe keuze die beter past en waar de betrokken omgeving ook in mee is genomen.

Het CvS kan bij complexere loopbaanvragen ondersteuning bieden, bijvoorbeeld met het Programma Herorientatie (voor studenten onder 23 zonder startkwalificatie) of een kort oriëntatietraject met een loopbaancoach.

De test, de stappen en de hulpmiddelen

Duidelijke uitslag
Studenten krijgen na het maken van de test direct een lijstje met beroepen te zien, passend bij de persoonlijkheidskenmerken die uit de test komen. Dit is natuurlijk niet (wat studenten en begeleiders altijd hopen) een magische uitslag maar het is wel een mooi uitgangspunt voor verder onderzoek.

Eenvoudig in gebruik
In de uitslag wordt gelijk doorgelinkt naar kiesmbo.nl. Mocht de uitslag maar heel weinig beroepen bevatten dan kan de beroependatabase die bij de test hoort gebruikt worden voor het vinden van meer opties (wordt duidelijk uitgelegd in de stappen)

De opdrachten zijn te verwerken in Worddocumenten
Als er iets verzameld of verwerkt moet worden dan kan dat in Worddocumenten die we als download bij de stappen hebben gezet. Hamer erop dat studenten die bestandjes na het invullen goed opslaan en, als je dat hebt afgesproken, ook doormailen naar jou.

Een instructievideo voor studenten
Als docent kun je de instructievideo gebruiken als je met een groep de module inzet als interventie in het groen. Je vindt de video hieronder. Open je de video op YouTube dan vind je in de omschrijving linkjes om naar specifieke onderdelen in de video te springen.

Op veler verzoek een instructievideo voor docenten
Een minimasterclass: nét een beetje meer informatie om er zelf ook mee aan de slag te kunnen in je begeleiding. Ook deze video vind je hieronder. Open je de video op YouTube dan vind je in de omschrijving linkjes om naar specifieke onderdelen in de video te springen.

Voor docenten is er ook een docentenhandleiding in pdf
In de handleiding staan alle stappen toegelicht, vind je tips en links naar extra materiaal. Elk jaar updaten we de handleiding. De recent bijgewerkte handleiding vind je hieronder of door te gaan naar checkitroc.nl/docentenhandleiding-studiekeuze

Online inlopen met de link bovenaan de module
In de drukste overstapmaanden van het jaar, vanaf het voorjaar. zullen we een online inloopspreekuur houden voor studenten die met de stappen bezig zijn. De student vindt de actuele informatie hierover op Check it.

Begeleid kiezen (individueel of in een groep) = krachten bundelen = meer succes
We horen soms van collega’s dat het vinden van een nieuwe opleiding vooral moeilijk is voor studenten van niveau 2. Voor studenten van alle niveaus is het vaak moeilijk om zelfstandig hiermee bezig te zijn. Een studie kiezen is ingewikkeld en een soms ongemakkelijk proces. Dat proces in gang zetten lukt het best als er iemand meekijkt en aanmoedigt of toelichting geeft. We hopen dat we met elkaar de studenten kunnen helpen om niet overhaast te kiezen of eindeloos te twijfelen. Met de opdrachten uit de module kunnen ze door het verzamelen van relevante informatie en indrukken een goed onderbouwde keuze maken. Een groep studenten met elkaar in een aantal sessies aan het werk zetten werkt stimulerend en kan door een betrokken docent met alle hulpmiddelen en instructies goed worden begeleid.

Instructievideo studenten

Minimasterclass voor docenten

Docentenhandleiding

th_handleiding_module